Trenger du energi til å komme opp på morgenen? Ønsker du å leve litt sunnere igjen etter ferien? Da er denne smoothien perfekt ! 

Kombinasjonen av ingredienser kan kanskje virke litt merkelig, men spinat og grønkål smaker så og si ingen ting. Du får derfor en velsmakende kremet smoothie med smak av banan og peanøtter. En perfekt start på morgenen!

 

Du trenger:

Soyamelk (eller den melken du foretrekker)

Yogurt (jeg bruker soya eller laktosefri)

1-2 never grønnkål 

1 liten banan

2-3 frossne spinatkuler

1-2 ss økologisk peanøttsmør

Alle ingrediensene finner du i matbutikken.

Blandes i en blender og toppes gjerne med litt kokkos.

 

 

 

Helsefordeler :

 

Spinat:

Spinat er en svært næringsrik bladgrønnsak. Under den grønne fargen ligger det store mengder av de oransje karotenoider som kroppen kan omdanne til aktivt vitamin A ved behov. Vitamin A er viktig for synet, huden og fosterutvikling. Karotenoidene er sterke antioksidanter som beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler. De reduserer dermed risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft ved å forhindre skade på celler, kroppsvev og arvestoff. Vitamin C fungerer også som en antioksidant i kroppen. I tillegg er vitamin C nødvendig for å danne bindevev i hud, sener og bein, det styrker immunforsvaret og fremmer opptaket av jern fra maten. Vitamin K er derimot ikke en antioksidant, men en koaguleringsfaktor som sørger for at blodet levrer seg dersom vi får en blødning. B-vitaminet riboflavin spiller en viktig rolle i omsetningen av de energigivende næringsstoffene fett, protein og karbohydrater. Kalsium er nødvendig for et sterkt skjelett og for muskelsammentrekning. Jern er en del av hemoglobinet i de røde blodcellene og sørger for at oksygen kan fraktes fra lungene til alle kroppens celler. 

 

Grønkål:

Grønkål går under betegnelsen supermat på grunn av sitt høye næringsinnhold. Grønnkål er rik på vitamin A i form av betakaroten, vitamin E, vitamin C, sporstoffet kobber og kostfiber. I tillegg får du vitamin B6 og folat, samt kalsium ( 100 gram grønnkål inneholder faktisk mer kalsium enn 1 dl melk) og kalium. En næringsbombe!

 

Peanøtter:

I tillegg til å inneholde  mye sundt fett, er peanøtter også rike på proteiner, niacin og folat. Peanøtter har dessuten et høyt innhold av B- og E-vitaminer, sink og magnesium.

 

Banan:

Bananen er en flott kilde til rask energi i form av fruktsukker, og derfor helt supert på morgenen når kroppen trenger å våkne litt. I en studie fant man at de som spiste en banan daglig, hadde bedre beskyttelse mot hjertesykdom enn de som ikke spiste en banan daglig. Dette skyldes kaliuminnholdet, som er med på å sikre en god hjertehelse.  Alle bananer inneholder B6, et av vitaminene som er viktig for å omdanne proteiner, fett og karbohydrater fra maten til energi til cellene våre.

 

 

God frokost <3

 

 

 

 

 

 

Comment