Hvordan bremse hudens aldringstegn

Kunne du ønske at huden din så yngre ut? 

Noen faktorer som synkende østrogen nivå og som fører til slapp hud samt genetikk som påvirker hudens aldring, kan vi desverre ikke kontrollere. Det er imidlertid også flere ytre påvirkninger som medvirker til hvordan hudens eldres, og med riktig fokus kan dette utgjøre en vesentlig forskjell på hudens utseende.

Hudlege Diane C. Madfes, assisterende klinisk professor ved Mt. Sinai School of Medicine i New York City, og talsmann for American Academy of Dermatology sier « Det er ofte først når vi ser de første tegn til aldring som fine linjer, pigmentforandringer, smilelinjer eller kråketær, at vi begynner å tenke på anti age pleie av huden».  Madfes forklarer videre at  den gode nyheten er at det er aldri for sent å begynne med pleie av huden.

I 5 punkter gir hun sine aller beste tips for å holde huden sunn og ungdommelig.

 

# 1: Fokuser like mye på hva du putter i kroppen som på hva du putter på huden.

 Huden er kroppens største organ, og ditt kosthold vil direkte påvirke hvordan huden din eldres. 

- Ta et vitamin D supplement. Madfes anbefaler 1000 IUs per dag.

- Spis rikelig med omega-3 fettsyrer. Helst bør de komme fra naturlige kilder som olivenolje,  linfrø og fet fisk. Fiskeoljetilskudd er en annen god kilde som bidrar til å beskytte hudens fuktighetsbarriere. Dette er det beskyttende øverste laget av huden som holder på fuktigheten i huden, men som har en tendens til å bli tynnere med alderen og forårsake tørr hud.

- Drikk vann - i alle sine former - hele dagen lang, minimum en liter om dagen. Trener du mye, trenger du mer. Grønn te og kaffe er ok, men reduser alkoholinntaket. Rødvin inneholder gunstige antioksidanter, men det kan også utvide blodårene og bidra til rødmusset ansikt, og i noen tilfeller forårsake en hudbetennelse, Rosacea, som har en tendens til å ramme kvinner midt i livet.

- Reduser kraftig inntaket av bearbeidet mat og sukker (husk at vin inneholder mye sukker, en annen grunn til å redusere alkoholinntaket). Sukker fremmer inflammasjon, en biokjemisk prosess som skader den normale produksjonen av hudceller.

# 2: Halver soleksponeringen.

UV-eksponering er den fremste årsaken til aldring av huden. Solen skader nemlig elastinet og fører til tap av kollagen. Dette gir slappere hud og rynker. Solen forårsaker i tillegg en ujevn hudtone og grovere hud og er den viktigste årsaken til hudkreft.

- Bruk solfaktor! Bruk en hel spiseskje med solkrem med en SPF 30  i ansiktet og spre det til nakken og ørene. 

- Har du en tendens til å glemme solbeskyttelse, sørg i det minste for å bruke makeupprodukter og fuktighetskremer med innebygget beskyttelse. Du vil ikke få den optimale mengden SPF, men du sikrer i det minste at du er beskyttet i det daglige, og det er mye bedre enn å gå uten. 

- Gå på skyggesiden av gaten eller sitt med ryggen til solen.  "Du virkelig kan redusere eksponeringen med små enkle ting", sier Madfes.

- Liker du å trene ute, gjør dette tidlig på morgenen eller sent på ettermiddagen. Hvis du kan, unngå solen mellom klokken 10 og 16:00, når UV-strålene er sterkest.

Siste del av hudlegens aller beste antiage tips kommer på fredag :)

Klem Team V

Kilde: caring.com

 

 

 

Comment