Et sundt og balansert kosthold er viktig for kroppen din, men også for huden, som er kroppens største organ.

Dette er de viktigste næringsstoffene for en sunn hud:

 

Vitamin E er en av de viktigste antioksidantene for huden. Vitaminet har

beskyttende effekt på fettsyrer, og verner om celleveggene, som stort sett

består av fettsyrer. Vitamin E fnnes i blant annet vegetabilske oljer, nøtter,

frø, helkorn, tran og grønnsaker.

 

Vitamin A finner man som retinol i dyreceller, og betakaroten i grønnsaker

og frukt. Betakaroten gjøres om til vitamin A i kroppen. Vitamin A har

flere ulike funksjoner. Vitamin A er spesielt viktig for epitelceller, som vi

blant annet fnner på hudens overfate. Dette vitaminet er også en viktig

antioksidant, og fnnes blant annet i H-melk, ost, leverpostei, fet fisk og

tran. Det fnnes mange vegetabilske kilder til Vitamin A, blant dem gulrot,

paprika, brokkoli og grønne bladgrønnsaker.

 

Vitamin C er viktig for sårheling og dannelsen av kollagen. Kollagen er et

bindevevsprotein og en viktig del av huden. Vitamin C er også en kraftig

antioksidant. Vitamin E og vitamin C jobber sammen i kroppen. Vitamin

C er viktig for at vitamin E kan fungere slik det skal. Vitaminet fnnes i

sitrusfrukter, rød paprika, bær (spesielt solbær og jordbær) og andre frukter

og grønnsaker.

 

B-vitaminer er flere ulike vitaminer som har mange forskjellige funksjoner i

kroppen. I stofskiftet bidrar de til å bryte ned maten vi spiser. Videre inngår

de i både produksjon og reparasjon av kollagen. B-vitaminer fnnes blant

annet i fullkornsprodukter, linser og bønner, kjøtt, egg og lever.

 

 

 

Klem Sonja

 

 

 

Kilde: Frisk Hud av Rolah Lønning.

Comment